SpaceXning navbatdagi Starshipi Janubiy Texasdagi sinov stendida portlab ketdi

SpaceX kompaniyasining navbatdagi Starship raketasi chorshanba oqshomida Janubiy Texasda yer usti sinovi vaqtida portlab ketdi. Bu voqea so'nggi oylarda ketma-ket uchta muvaffaqiyatsizlikka uchragan dasturga yana bir og'ir zarba bo'ldi.

SpaceX kompaniyasining Starbase, Texasdagi raketa ishlab chiqarish majmuasida kechgan portlash Starshipning navbatdagi sinov parvoziga mo'ljallangan o'q shaklidagi yuqori bosqichni butunlay yo'q qildi. Kuchli portlash SpaceX kompaniyasining Starship zavodi va uchirish maydonlaridan bir necha mil uzoqlikda joylashgan Massey sinov maydonchasi atrofida yong'inlarni keltirib chiqardi.

NASASpaceflight.com va LabPadre media tashkilotlarining Starbase atrofida joylashgan kameralaridan jonli efirga uzatilgan videolarda 15 qavatli raketa mahalliy vaqt bilan soat 23:00 (Sharqiy soat bilan ertalabki 12:00; UTC 04:00) dan ko'p o'tmay alangaga burkanganligi ko'rsatildi. Hatto 30 mil uzoqlikdagi mahalliy aholi ham portlashni ko'rganliklarini va his qilganliklarini xabar qilishdi.

SpaceX kompaniyasi o'z inventarida Ship 36 deb nomlangan Starship raketa "jiddiy nosozlikka" uchraganini tasdiqladi. Bu voqea oltita Raptor dvigatelini statik otash sinovi uchun tayyorlash jarayonida, sinov stendida sodir bo'ldi. Bunday yer usti sinovlari odatda Starship uchirish kampaniyasidagi oxirgi muhim bosqichlardan biri bo'lib, undan so'ng raketa uchirish maydonchasiga ko'chiriladi.

Portlash SpaceX Starshipga o'ta sovuq metan va suyuq kislorod yoqilg'isini yuklashni yakunlayotgan paytda yuz berdi. Kompaniya sinov maydonchasi atrofidagi barcha xodimlar evakuatsiya qilinganligini va hodisadan so'ng hamma xavfsiz holatda ekanligini ma'lum qildi. Voqea joyiga Braunsvill yong'in bo'limining o't o'chiruvchilari yuborildi.

"Starbase jamoamiz mahalliy rasmiylar bilan birgalikda sinov maydonchasini va uning atrofini xavfsiz holatga keltirish ustida faol ish olib bormoqda", deb yozdi SpaceX X ijtimoiy tarmog'ida. "Atrofdagi jamoalar aholisi uchun hech qanday xavf yo'q va biz odamlardan xavfsizlik ishlari davom etayotgan paytda hududga yaqinlashmaslikni so'raymiz."

Parchalarni yig'ish

Chorshanba kuni erta tongda, Starbase'dagi kechki portlashdan bir necha soat oldin, Federal Aviatsiya Administratsiyasi tomonidan e'lon qilingan xabarnomada SpaceX Starshipning navbatdagi sinov parvozi uchun 29-iyun sanasini belgilaganligi ko'rsatilgan edi. Endi bu parvoz amalga oshirilmaydi va SpaceX qachon boshqa Starshipni uchirishga tayyorlashi noma'lum.

Massey sinov maydonchasi, bir paytlar o'q otish poligonining nomi bilan atalgan, Rio Grande daryosining burilishida, Meksika chegarasidan bir necha yuz fut masofada joylashgan. Bu sinov maydonchasi hozirda SpaceX Starshiplarni parvozga tayyor deb e'lon qilishdan oldin ularni sinovdan o'tkazishi va statik otash sinovlarini o'tkazishi mumkin bo'lgan yagona joydir.

Massey'sdagi yer usti uskunalariga yetkazilgan zarar darajasi darhol aniq emas, shuning uchun sinov maydonchasi qancha vaqt yopiq qolishini aytishga hali erta. Hozircha esa, bu portlash SpaceXni Starshiplar uchun parvozdan oldingi sinovlarni o'tkazish imkoniyatidan mahrum qildi.

Massey'sdagi portlash SpaceXning Starshipni hozirgi rivojlanish nuqtasiga olib kelishdagi qiyin yo'lini eslatadi. 2020 va 2021-yillarda SpaceX bir qancha Starship prototiplarini yer va parvoz sinovlarida yuzaga kelgan muammolar tufayli yo'qotgan edi. Ship 36 ning alangaga burkangani avvalgi portlashlarni, shuningdek, 2016-yilda shunga o'xshash holatlarda uchirish maydonchasida Falcon 9 raketasining yonib ketganini eslatadi.

SpaceX 2023-yil aprelidan buyon to'qqizta to'liq o'lchamli Starship raketasini sinovdan o'tkazdi va portlashdan oldin kompaniya o'ninchi sinov parvozini shu oy oxirida amalga oshirishga umid qilgan edi. Starshipning bu yildagi ko'rsatkichlari juda yomon bo'ldi, raketaning so'nggi uchta sinov parvozi muddatidan oldin yakunlandi. Bu muvaffaqiyatsizliklar 2024-yildagi g'alabalardan keyin sodir bo'ldi, o'shanda SpaceX har bir keyingi Starship suborbital sinov parvozida aniq muvaffaqiyatlarga erishib, ulkan Super Heavy tezlatkichini uchirish minorasidagi ulkan robot qo'llari bilan birinchi marta ushlash bilan yakunlangandi.

Super Heavy tezlatkich bosqichi va Starship yuqori bosqichi birgalikda 400 futdan (taxminan 122 metr) oshiq balandlikda turib, tarixdagi eng yirik raketani tashkil etadi. SpaceX allaqachon qayta foydalanilgan Super Heavy tezlatkichini uchirgan va kompaniya Starshipning o'zini ham qayta foydalanishga mo'ljallangan qilib loyihalashtirgan.

O'tgan yilgi yutuqlardan so'ng, SpaceX to'liq orbital parvozga, Starshipning o'zini ushlab olish va qaytarish urinishiga hamda 2025-yilda koinotda yoqilg'i quyish namoyishiga o'z vaqtida tayyor bo'lish yo'lida edi. Yoqilg'i quyish namoyishi rasman 2026-yilga qoldirildi va SpaceXning shu yil oxirigacha koinot kemasini qaytarib olishga urinish uchun yetarli darajada rivojlanishi shubhali.

Super Heavy booster and Starship upper stage at launch pad

Kredit: Brandon Bell/Getty Images

Mart oyida SpaceXning Janubiy Texasdagi uchirish maydonchasida Super Heavy tezlatkichi va Starship yuqori bosqichi. Tezlatkich Starship ustiga parvoz uchun joylashtirilishidan oldin. Keyingi Starship parvozi uchun Super Heavy tezlatkichi shu oy boshida o'zining statik otash sinovini yakunladi.

Orzular va haqiqat

SpaceX yangilangan Starship dizaynini, ya'ni Version 2 yoki Block 2 ni yanvar oyida sinov parvozida taqdim etgan edi. O'shandan buyon birin-ketin muvaffaqiyatsizliklar kuzatilmoqda.

Yangi Starship dizayni SpaceX 2023 va 2024-yillarda uchirgan Starship versiyasidan biroz balandroq. U atmosferaga qayta kirishning haddan tashqari issiqligiga yaxshiroq bardosh berish uchun takomillashtirilgan issiqlik qalqoniga ega. SpaceX, shuningdek, kema Raptor dvigatellariga metan yoqilg'isini yo'naltirish uchun yangi yoqilg'i ta'minot liniyasi tizimini va transport vositasining klapanlarini boshqaradigan va sensorlarni o'qiydigan takomillashtirilgan harakatlantiruvchi avionika modulini o'rnatdi.

Starship Version 2 uchun kiritilgan barcha bu o'zgarishlarga qaramay, SpaceX so'nggi ikki yilda Starship bilan erishgan muvaffaqiyatlarini takrorlay olmadi. Yanvar va mart oylarida sinov parvozlarida uchirilgan kemalar uchishdan bir necha daqiqa o'tgach, nazoratdan chiqib ketdi, dengiz ustiga va kamida bir holatda Turks va Kaikos orollarida avtomobil ustiga qoldiqlarni sochib yubordi.

SpaceX muhandislari yanvar oyidagi muvaffaqiyatsizlikka dvigatel bo'lmasida yoqilg'i oqishini va yong'inlarni keltirib chiqargan kuchli tebranishlar sabab bo'lgan degan xulosaga kelishdi, bu esa raketaning dvigatellarining muddatidan oldin o'chishiga olib keldi. Muhandislarning ta'kidlashicha, tebranishlar avtomobilning tabiiy chastotasi bilan rezonansda bo'lgan va bu tebranishni SpaceX bashorat qilgan darajadan oshirgan.

Mart oyidagi parvoz ham xuddi shunday tarzda muvaffaqiyatsizlikka uchradi, biroq SpaceX tergovchilari eng ehtimoliy sabab kema dvigatellaridan biridagi apparat nosozligi ekanligini aniqlashdi, bu ikki oy oldingidan farqli muvaffaqiyatsizlik edi.

SpaceXning o'tgan oygi eng so'nggi Starship sinov parvozi paytida raketa missiyaning ko'tarilish bosqichini rejalashtirilganidek yakunladi, avvalgi ikki uchirishni qiynagan muammolarni bartaraf etgandek ko'rindi. Biroq Raptor dvigatellari o'chirilganidan ko'p o'tmay, yoqilg'i oqishi kema koinotda aylanishini boshlashiga sabab bo'ldi va bu yangi issiqlik qalqoni materiallarining ishlashini sinash uchun boshqariladigan qayta kirishni yakunlashga to'sqinlik qildi.

Starship static fire in May at Massey's Test Site

May oyida Massey sinov maydonchasida Starshipning statik otash sinovining arxiv fotosurati.

SpaceX uchinchi avlod Starship dizayni, ya'ni Version 3 ustida ishlamoqda, kompaniyaning aytishicha, u shu yil oxiriga qadar uchishga tayyor bo'lishi mumkin. Yangilangan Starship Version 3 dizayni kattaroq yoqilg'i baklari va yanada kuchli Raptor dvigatellari tufayli og'irroq yuklarni – 200 metrik tonnagacha – orbitaga olib chiqa oladi. Version 3 shuningdek, Yerning past orbitasida yoqilg'i quyish imkoniyatiga ega bo'ladi.

Version 3 hozirda SpaceXning Starship rivojlanish sur'atini sekinlashtirayotgan muammolarga, masalan, dvigatelning ishonchliligi va kemaning rezonans chastotasi, shuningdek, kemaning issiqlik qalqonini mustahkamlash va uning qiyin yuk bo'limi eshigini tuzatish kabilarga doimiy yechim topishi kutilmoqda. Bu muammolar hal etilgach, SpaceX uchun Starshipni Yerning past orbitasidan qaytarish va undan so'ng orbital yoqilg'i quyish, shuningdek, NASAning Artemis dasturi bilan hamkorlikda Oyga missiyalar kabi yanada qiziqarli loyihalar boshlanadi. NASA SpaceX bilan astronavtlarni Oyga qo'ndirish va ularni xavfsiz tarzda koinotga qaytarish uchun insonni tashishga mo'ljallangan Starshipni ishlab chiqish bo'yicha 4 milliard dollardan ortiq shartnomalarga ega.

Tramp ma'muriyatining NASA uchun taklif qilingan byudjeti Artemis dasturining o'ta qimmat Space Launch System raketasi va Orion ekipaj kapsulasini yana ikkita parvozdan so'ng bekor qilishni ko'zda tutadi, bu esa astronavtlarni Yerdan Oyga uchirish rolini tijorat og'ir yuk ko'taruvchilarga qoldiradi. SpaceXning Starshipi, NASA bilan insonni tashishga mo'ljallangan qo'nuvchi apparat sifatida shartnoma asosida, Trampning taklif qilingan byudjeti doirasida SLS va Orion rolini bajarish uchun ko'proq hukumat shartnomalarini yutib olishi mumkin. Boshqa raketalar, masalan, Blue Originning New Glenn, shuningdek, inson koinotini tadqiq etishda yanada muhim rol o'ynashga tayyor turibdi.

NASAning Artemis III deb nomlanuvchi birinchi ekipajli Oyga qo'nish missiyasi uchun rasmiy jadvali 2027-yilga belgilangan. Bu missiyada astronavtlar Oy atrofidagi hududga yetkazilishida SLS va Oriondan foydalaniladi, so'ngra ular SpaceXning Starship Oy qo'nuvchisi bilan uchrashadilar. Ushbu missiyadan so'ng NASA Space Launch System o'rniga Ilon Maskning SpaceX va Jeff Bezosning Blue Origin kabi tijorat raketalaridan foydalanishga o'tishni rejalashtirgan.

Ayni paytda, SpaceXning asoschisi va bosh direktori Ilon Maskning diqqati Marsga qaratilgan. O'tgan oy Mask o'z xodimlariga birinchi Starship kemalarini 2026-yil oxirida Qizil Sayyoraga uchirishni xohlashini aytdi, bu paytda Yer va Marsning Quyosh sistemasidagi joylashuvi to'g'ridan-to'g'ri sayohatni amalga oshirishga imkon beradi. Optimistik tarzda, u 2028-yildan boshlab Starshiplarda odamlarni Marsga jo'natishni istaydi.

Barcha bu missiyalar SpaceXning Starshipning muntazam parvoz operatsiyalarini, kema va tezlatkichdan tezkor qayta foydalanishni hamda orbitada kriogen yoqilg'i quyishni to'liq o'zlashtirishiga, shuningdek, hayotni qo'llab-quvvatlash tizimlari, aloqa va sayyoralararo sayohat uchun uzoq koinot navigatsiyasini moslashtirishiga bog'liq.

SpaceXning Starship dasturi uchun qilinadigan ishlar ro'yxati juda uzun – Marsga qo'nishni keyingi bir necha yilda real deb hisoblash uchun juda uzun. NASAning 2027-yilga belgilangan Artemis III Oyga qo'nish missiyasi jadvali ham qattiq, bu nafaqat Starshipning kechikishlari tufayli. Astronavtlar Oyda kiyadigan yangi skafandrlarni ishlab chiqish ham Artemis III jadvalini xavf ostiga qo'yishi mumkin. NASAning SLS raketasi va Orion kosmik kemasi ham o'z tarixi davomida sezilarli kechikishlarga duch kelgan, shuning uchun ularning 2027-yilda tayyor bo'lishi aniq emas.

Chorshanba oqshomidagi portlashning aniq ta'sirini bilishga hali erta bo'lsa-da, shuni ishonch bilan aytishimiz mumkinki, Starshipning bu jasoratli jadvallarga rioya qilish imkoniyatlari bugun kechagidan ham pastroqdir.