Salli AQShning koinotdagi birinchi ayolining murakkab merosini nishonlamoqda

1983-yil 18-iyun kuni NASA astronavti Salli Rayd "Space Shuttle Challenger" kemasida koinotga chiqqan birinchi amerikalik ayol sifatida tarixga kirdi. Milliy Geografik Jamiyat ushbu muhim sanani astronavt hayotiga bagʻishlangan yangi hujjatli film – "Salli" bilan nishonlamoqda. Film uning mashhur faoliyatini yoritishdan tashqari, shaxsiy hayotiga misli ko‘rilmagan darajada nazar tashlaydi, xususan, uning boshqa bir ayol bilan deyarli 30 yil davom etgan munosabatlari haqida ilk bor ochiq-oydin gapiriladi.
Rejissyor Kristina Kostantini o‘zining avvalgi ishlarida, jumladan, 2018-yilda Emmi mukofotiga nomzod bo‘lgan "Ilmiy ko‘rgazma" (Science Fair) hujjatli filmida to‘qqiz nafar o‘smirning Intel Xalqaro Fan va Injeneriya Yarmarkasida ishtirok etish yo‘llarini tasvirlagan. Shu bois, Kostantini bolaligidanoq Salli Raydning ashaddiy muxlisi bo‘lganligi ajablanarli emas. "Agar bir qiz koinotga chiqib, ayollar qila olmaydi deb hisoblangan barcha ishlarni qila olsa, ehtimol men ham katta ishlarni qila olaman", — deydi u Ars nashriga bergan intervyusida. "O‘ylaymanki, ko‘plab ayollar xuddi shunday munosabatda bo‘lishgan. Agar u qila olsa, biz ham qila olamiz. Men ulg‘ayganimda va Salli haqida ko‘proq ma’lumot olganimda, u chindan ham juda nozik chiziqda yurishi kerak bo‘lganini va buni juda ustalik bilan bajarganini angladim."
Rayd 2012-yilda oshqozon osti bezi saratonidan vafot etdi. O‘shanda Kostantini va dunyoning ko‘plab qismi astronavtning biznes hamkori Tam O’Shonessi Raydning romantik sherigi bo‘lganini va ularning munosabati 27 yil davom etganini bilib oldi. "Men o‘yladim, Xudoyim, agar NASA ayollarga zo‘rg‘a tayyor bo‘lgan bo‘lsa, bu qanday bo‘lgan? – deydi Kostantini. – Salli chindan ham kim bo‘lganligi haqida bizga butun umrimiz davomida aytilgan hikoya ortida nima bor edi? Men barchamiz bilgan Sallini ham, biz bilmagan Sallini ham nishonlaydigan, uning merosini murakkablashtirib, uni haqiqiy inson qilib ko‘rsatadigan film yaratmoqchi edim."
O‘Shonessi 2012-yilda e’lon qilingan nekrologni tasdiqlagan shaxs edi. U Rayd vafotidan bir hafta oldin, do‘stlari, oilasi va hamkasblari uchun Raydning hayotini nishonlash marosimini o‘tkazish rejalarini eslatganini eslaydi. "U bu g‘oyani juda yoqtirdi, tetiklashdi va hayajonlandi, biz rejalashtirishni boshladik", — deydi O’Shonessi Ars nashriga. "Keyin birdan o‘ylandim: bizning juftligimizni bilmaydigan odamlar oldida men kim bo‘laman? Va sen ketganingdan keyin dunyoda men kim bo‘laman? Salli bir daqiqa o‘ylanib, keyin: ‘Sen qaror qil. Qanday qaror qilsang ham, to‘g‘ri bo‘ladi’, — dedi."
O‘Shonessi, tabiiyki, NASAning bu yangilikka qanday munosabatda bo‘lishidan xavotirda edi, chunki Rayd shaxsiy hayotining bu tomonini o‘nlab yillar davomida ehtiyotkorlik bilan yashirgan edi. "Men ba’zi do‘stlarimiz va, albatta, hamkasblarimiz bilan to‘liq halol bo‘lmaganimdan xavotirda edim", — deydi u. "Ammo keyin tushundimki, Salli haqiqatan ham halol inson edi, men ham shundayman. Shuning uchun, men o‘zim bo‘lishga va munosabatlarimiz haqida umrimning oxirigacha ochiq bo‘lishga qaror qildim."
Sallining Ommaviy Qiyofasi
Prodyuserlar Milliy Geografik Jamiyat uchun hujjatli film bo‘yicha u bilan bog‘langanlarida va Kostantini bilan uchrashganida, O’Shonessi film uchun intervyu berishga rozi bo‘ldi. "Hammasi bir joyga keldi. Bu o‘sha paytdagi to‘g‘ri jamoa edi", — deydi O’Shonessi. "Va men Kristina bilan intervyu berayotganimda o‘zimni shunchalik qulay his qildimki, xotirjam va ochiq bo‘ldim."
"Salli" Raydning ta’sirchan faoliyatidagi barcha yaxshi hujjatlashtirilgan asosiy lahzalarni o‘z ichiga oladi: uning NASAning Space Shuttle dasturiga arizasi va qabul qilinishi, qat’iy mashg‘ulotlar, to‘laqonli astronavt darajasiga ko‘tarilishi, ikkita kosmik kema parvozi uchun yer usti CapCom bo‘lib xizmat qilishi va uning 1983-yildagi tarixiy parvozi. Biz o‘sha paytda ayollar uchun NASA madaniyati qanday bo‘lganligini ham bilib olamiz: jurnalistlarning matbuot anjumanlarida u stressli vaziyatlarda yig‘laganmi, deb so‘rashlari, parvoz uchun unga berilgan maxsus kosmik makiyaj to‘plami va olti kunlik missiya uchun 100 ta tamponning haddan tashqari ko‘pligi kabi mashhur voqealar.
Biz, shuningdek, 1986-yildagi "Challenger" falokati natijasida bir qancha yaqin do‘stlari va hamkasblari halok bo‘lganidan keyin Raydning NASAdan ko‘ngli qolganini ham bilib olamiz. U keyingi Rogers komissiyasi tergovida xizmat qilgan yagona NASA xodimi edi. Fizik Richard Feynman mashhur tarzda namoyish etganidek, halokatli uchirishning sovuq tongida O-halqalar qanday muzlaganini ko‘rsatgan bo‘lsa-da, Rayd vafotidan keyin ma’lum bo‘ldiki, u bu ma’lumotni topib, o‘z manbasini himoya qilish uchun vositachi orqali Feynmanni xabardor qilgan. Rayd 1987-yilda NASAdan ketib, avval Stenford universitetida, keyinroq San-Diego Kaliforniya universitetida o‘qituvchilik lavozimini egalladi.
Bu Salli Raydning ommaviy qiyofasi edi. Shuningdek, biz uning Kaliforniya shtatining Ensinodagi bolaligi, yoshligida tennischi sifatidagi salohiyati – u O’Shonessi bilan o‘smirlik chog‘ida tennis musobaqalarida tanishgan, Raydning birinchi qiz do‘sti ham tennischi bo‘lgan – va uning 1978-yilda astrofizika bo‘yicha doktorlik darajasini olguncha bo‘lgan ta’limi haqida bilib olamiz. U 1982-yilda astronavt Stiv Xouliga turmushga chiqdi, ammo bu munosabatlar 1985-yilda Rayd O’Shonessi bilan ishqiy munosabatlarni boshlaganida buzila boshladi. U va Xouli 1987-yilda ajrashdi; Xouli bu ishqiy munosabatlardan bexabar edi. Rayd oxir-oqibat O’Shonessi bilan birgalikda Salli Rayd fan (Sally Ride Science) nomli ta’lim va targ‘ibot dasturini tashkil etdi va juftlik koinot fani haqida bir qancha bolalar kitoblarini birgalikda yozishdi.
O’Shonessining sharhlari uning g‘ayrioddiy darajada ochiq, halol va hissiy jihatdan zaif bo‘lishga tayyorligi tufayli ayniqsa kuchli edi. "Tam ajoyib hikoyachi, – deydi Kostantini. – U juda qiziqarli va u bilan birga bo‘lish juda zo‘r, ammo hujjatli film ijodkori uchun u Xudoning inoyati, chunki u chindan ham zaif bo‘lishni va haqiqiy inson haqida hikoya aytib berishni xohlagan. Bu hamma narsani o‘zgartirdi."
Misol uchun, O’Shonessi, Rayd ajrashganidan keyin ham o‘z munosabatlarini sir saqlashni talab qilganida qanday qattiq og‘ringanini ochiqchasiga aytadi. Juftlik qiyinchiliklarni yechishdan oldin deyarli ajralib ketishgan. Bu keskinlikning bir qismi o‘sha davrdagi anti-LGBTQ+ kayfiyatlaridan kelib chiqqan bo‘lib, tennis yulduzi Billie Jean King (u ham "Salli" filmida paydo bo‘ladi) fosh qilinganida, King taxminan 2 million dollar homiylik pullarini yo‘qotgan edi.
Rayd va O’Shonessi o‘sha muhim yillarda turli doiralarda harakat qilishgan. U har doim sirli bo‘lsa-da, O’Shonessi ayollar professional tennis turida ko‘p vaqt o‘tkazdi, bu muhit o‘z o‘yinchilari orasida bir jinsli tortishuvlarga nisbatan ancha bag‘rikeng va mehmondo‘st edi. Rayd, aksincha, NASA astronavti va o‘zining tarixiy parvozidan keyin haqiqiy mashhur shaxs edi – bu madaniyat ayol astronavtlarni zo‘rg‘a qabul qilishga tayyor edi, ayol sherigi bor astronavtni esa umuman emas. Raydning o‘ta shaxsiy hayotga moyilligi ham qo‘shilsa, keskinlik muqarrar edi.
"Men uning tabiatini tushundim va u juda ko‘p narsani yo‘qotishi mumkin edi, ammo bu menga yoqmadi", — deydi O’Shonessi, garchi muhabbat oxir-oqibat g‘alaba qozongan bo‘lsa-da. "Kashki biz ko‘proq ochiq bo‘la olganimizda. Men uni sevganman. Uni ko‘proq baham ko‘rish qiziqarli bo‘lardi, hatto u kiritmagan ba’zi do‘stlari bilan ham. U faqat ma’lum odamlarni kiritar edi. Va ilmiy ta’lim kompaniyasini boshlaganimizdan keyin, buning iloji yo‘q edi. Biz korporativ homiyliklarga bog‘liq ekanligimizni bilardik. Shunchaki 'Biz buni yashirishimiz kerak', — deb qaror qildik."
Sallining Shaxsiy Hayoti
Raydning hayotidagi bu ikki xil jihatni muvozanatlash "Salli" filmi rejissyori uchun qiyinchilik tug‘dirdi. "Menimcha, bu yerda ikkita alohida film bor", — deydi Kostantini. "Biri – biz hammamiz bilgan Salli edi, uning hayoti deyarli juda yaxshi hujjatlashtirilgan. Biz NASA arxivlaridan 5000 g‘altakni olib kelishga va ularning orasidan qimmatbaho parchalarini topishga majbur bo‘ldik. Bu tog‘dek tasvirlar edi va ularning ko‘pchiligi shunchaki 'shuttle davri' yoki shunga o‘xshash noaniq nomlar bilan belgilangan edi. Biz ularning barchasini ovoz bilan sinxronlashtirishimiz ham kerak edi, chunki ularda ovoz yo‘q edi."
Shaxsiy tomonida u bir nechta sahnalashtirilgan epizodlarga tayanishga qaror qildi. "U ikkalasi birga tushgan juda ko‘p rasmlar va hech qanday lavhalar yo‘q edi", — deydi Kostantini. "Shuning uchun biz o‘sha muhabbat hikoyasini tasvirlashga yordam beradigan o‘z vizual tilimizni yaratishga qaror qildik, bu Tamning bu shaxsiy lahzalardagi hikoyasini yoritadi. Bu juda ommaviydan uzoqlashib, juda shaxsiyga o‘tishning ehtiyotkorona to‘qimasidir. Menga hikoyaning bu ulkan, epik kosmik lahzalari va shuningdek, juda sokin, samimiy lahzalari, mikroskopik va samoviy nuqtalari yoqadi."
"Biz bu filmni o‘zlarini istagan joylariga yetib borish uchun o‘zlarining bir qismini yashirishga majbur bo‘lgan har bir inson uchun yaratdik, bu 2025-yilda har qachongidan ham keng tarqalgan tajriba", — deydi Kostantini. "Men Tam va Sallining jasoratidan shaxsan juda ilhomlanganman: Sallining raketada koinotga uchish jasorati, Tamning mainstream madaniyati tomonidan qabul qilinmagan davrda gey ayol sifatida yashash jasorati. Men ko‘pincha hozirgi kunda jasur odamlar kamayib ketganini o‘ylayman. Gazetani ochaman va 'Jasur odamlar qayerga ketdi?' deb o‘ylayman. Sallining o‘tmishiga qarab, biz bugungi kunda duch kelayotgan ba’zi kurashlarning aks-sadolarini ko‘rishimiz mumkin."
"Umid qilamanki, film odamlarga vaziyat yaxshilanishi mumkinligiga nekbinlik beradi, ammo shuningdek, vaziyat yomonlashishi mumkinligini va hozir bizda bor bo‘lgan bu huquqlar kafolatlanmaganligini eslatadi", — deydi Kostantini. "Biz Salli va Tam kabi ayollarning yelkalariga tayanib turibmiz va bu odamlar biz uchun erishgan taraqqiyotni himoya qilish uchun kurashishimiz kerak. Shuning uchun menimcha, bu film har qachongidan ham dolzarbroq."
Filmning eng ta’sirli lahzalaridan biri Rayd va O’Shonessining Rayd vafotidan sal oldin Nil Yangning "Harvest Moon" qo‘shig‘iga sekin raqs tushayotganini qayta jonlantirishdir, bunda O’Shonessi zaiflashgan sherigini qo‘llab-quvvatlaydi. Bu faqat O’Shonessi bilishga muyassar bo‘lgan Salli Rayd edi. "Salli mukammal emas edi va u, albatta, gey ayol ekanligi haqida ochiq emas edi", — deydi O’Shonessi. "Ammo u shunday halollikka ega edi va u o‘z hayotini aynan o‘zi istaganidek yashadi. Salli hech qachon hech kimga o‘z hayoti bilan nima qilish kerakligini aytishiga yo‘l qo‘ymasdi. O‘ylaymanki, bu o‘zingga sodiq bo‘lish haqida kuchli xabar."
O’Shonessi "Salli" filmining oxirida aytganidek: "Biz bir-birimizni sevishga yetarlicha jasur edik."
"Salli" filmi hozirda Hulu va Disney+ platformalarida tomosha qilish mumkin.