Raketa Xabarlari: Osiyoda qayta foydalanishning ikki yirik yutug'i, Vandenberg SpaceXning g'arbiy markaziga aylandi.

“Raketa hisoboti”ning 7.49-nashriga xush kelibsiz! E'tibor bergan bo'lsangiz, bu hafta hisobotimiz biroz kech chop etildi. Buning sababi AQSHda payshanba kuni nishonlangan Juneteenth bayramidir. Biroq, bu hafta katta yangiliklar oqimi – Starship portlashidan tortib Osiyoda qayta foydalanish bo'yicha muhim bosqichlarga erishilgunga qadar – to'xtamadi.

Har doimgidek, o'quvchilar tomonidan yuborilgan xabarlarni mamnuniyat bilan qabul qilamiz. Agar biron bir nashrni o'tkazib yubormaslikni istasangiz, iltimos, quyidagi shakl orqali obuna bo'ling (shakl AMP-yoqilgan sayt versiyalarida ko'rinmaydi). Har bir hisobot kichik, o'rta va og'ir yuk tashuvchi raketalar haqida ma'lumotni, shuningdek, kalendardagi keyingi uchta uchirishga qisqacha nazar tashlashni o'z ichiga oladi.

Honda uchish uchun ruxsat oldi: sakrovchi raketasi bilan osmon sari yo'l

Honda Motor Company tadqiqot va ishlanmalar bo'limi tomonidan ishlab chiqilgan eksperimental qayta foydalanish mumkin bo'lgan raketa seshanba kuni deyarli 275 metr balandlikka ko'tarilib, so'ngra Yaponiyaning shimolidagi avtomobil ishlab chiqaruvchisining sinov inshootiga aniq qo'ndi, Ars xabar beradi. Hondaning "sakrovchisi" (hopper) AQSH va Xitoydan tashqarida bunday parvozni yakunlagan birinchi prototip raketa bo'lib, qayta foydalanish mumkin bo'lgan uchirish vositasini ishlab chiqishga asos bo'la oladigan vertikal uchish va vertikal qo'nish texnologiyasini namoyish etdi.

Haqiqatan ham ta'sirchan yutuq... Honda to'rt yil oldingi qisqa media shov-shuvi ortidan ushbu raketa loyihasi bo'yicha sukut saqlagan edi. Honda R&D Company tomonidan uyda ishlab chiqilgan raketa Yaponiyaning shimoliy asosiy orollaridan biri bo'lgan Xokkaydoning janubi-sharqidagi kompaniya sinov maydonchasida ustundan vertikal ravishda ko'tarilib, nishondan bir metrdan kam masofada qo'ndi. Honda o'zining uchirish moslamasi hali "fundamental tadqiqot bosqichida" ekanligini va kompaniya raketa dasturini tijoratlashtirish to'g'risida hech qanday qaror qabul qilmaganini aytdi. (Fernwaerme, TFargo04, Biokleen, Rendgrish va astromog tomonidan taqdim etilgan)

Yevropa uchirish kompaniyalari himoya izlamoqda. Dushanba kuni e'lon qilingan qo'shma bayonotda, Arianespace va Avio Yevropa missiyalarini Yevropa raketalari bortida uchirishga chaqirdi, European Spaceflight xabar beradi. Bayonotda "doimiy qo'llab-quvvatlash"siz Yevropa raketa ishlab chiqaruvchilari AQSHning institutsional jihatdan qo'llab-quvvatlanadigan raqobatchilaridan orqada qolish xavfi borligi haqida ogohlantirildi.

Yevropa ustuvorligini doimiy ravishda mustahkamlashni maqsad qilgan holda... "Asosiy kosmik davlatlar o'z sanoatlarini barqaror va kafolatlangan institutsional bozorlar orqali qo'llab-quvvatlaydi, bu esa uzoq muddatli investitsiyalar, innovatsiyalar va yetakchilikni saqlashga imkon beradi", deyiladi bayonotda. Ikki kompaniya Yevropa texnik imkoniyatlarning yo'qligi sababli emas, balki tarkibiy bozor zaifliklari tufayli orqada qolish xavfi borligini ta'kidlaydi. (EllPeaTea tomonidan taqdim etilgan)

Uchirishlar sonining ortishi ozon qatlamiga tahdid solishi mumkin. Nature jurnalida chop etilgan yangi tadqiqotga ko'ra, raketa uchirishlarining tez o'sib borayotgan soni ozon qatlamining tiklanishini sekinlashtirishi mumkin. Ozon qatlami mamlakatlarning CFC'lardan voz kechishi tufayli tiklanmoqda, ammo kosmik sanoat o'sishda davom etsa, raketa uchirishlari uning tiklanishini sekinlashtirishi mumkin, Radio New Zealand xabar beradi. "Hozircha bu muammo emas, chunki uchirishlar juda kamdan-kam sodir bo'ladi", dedi Kenterberi universiteti atmosferashunosi Laura Revell, tadqiqot mualliflaridan biri. "Ko'proq va ko'proq uchirishlar sodir bo'lishi bilan – chunki uchirish chastotasini oshirish bo'yicha juda dadil ambitsiyalarga ega kompaniyalar mavjud – bu potentsial muammoga aylanishi mumkin."

Uchirishlarda katta o'sishni bashorat qilish... Konservativ o'sish ssenariysida, yiliga jami 900 ga yaqin uchirish, ozon qatlamida biroz yo'qotish kuzatiladi, ammo sezilarli miqdorda emas", dedi Revell. "Ammo biz ko'proq ambitsiyali ssenariyga qarasak, kelajakda qancha uchirish mumkin bo'lgan yuqori chegaralarni ko'rib chiqsak – yiliga 2000 ga yaqin uchirish – biz ozon qatlamining tiklanishi nuqtai nazaridan tashvishli darajadagi yo'qotishlarni ko'rdik", dedi u. Ozon yo'qotishlari qattiq raketa dvigatellari yoqilg'isidan hosil bo'lgan xlor va ko'pchilik yoqilg'ilardan chiqadigan qora uglerod tomonidan yuzaga keladi, deyiladi tadqiqotda. (Zaphod Harkonnen tomonidan taqdim etilgan)

FAA tomonidan kosmik kompaniyalarga uchirish va qayta kirish litsenziyalari uchun to'lovlar joriy etilishi mumkin. Federal Aviatsiya Ma'muriyati (FAA) tez orada uchirish va qayta kirish litsenziyalarini qidirayotgan kompaniyalardan to'lovlar undirishi mumkin, bu agentlikka tez o'sib borayotgan tijorat kosmik sanoati bilan hamnafas bo'lishi uchun kerakli resurslarni ta'minlashga qaratilgan yangi qadamdir, Ars xabar beradi. Sen. Ted Kruz (R-Texas) tomonidan shu oy boshida e'lon qilingan byudjetni muvofiqlashtirish to'g'risidagi qonun loyihasi matnida FAAning Tijorat kosmik transporti bo'limi (AST nomi bilan tanilgan) kelgusi yildan boshlab kosmik kompaniyalardan litsenziya to'lovlarini undirishni boshlashi talab etiladi.

"Poker" narxi oshib bormoqda... To'lovlar sakkiz yil davomida bosqichma-bosqich joriy etiladi, shundan so'ng FAA ularni inflyatsiya bilan birga oshiradi. Pul FAAning tijorat kosmik ofisining operatsion xarajatlarini qoplashga yordam beradigan ishonch fondiga tushadi. Kruzning Senat byudjetini muvofiqlashtirish to'g'risidagi qonun loyihasi bo'limida FAA tijorat kosmik kompaniyalaridan foydali yuk massasining har bir funti uchun to'lov olishni talab etadi, bu 2026 yilda funt uchun 25 sentdan boshlanib, 2033 yilda funt uchun 1.50 dollargacha oshadi. Keyingi to'lov stavkalari inflyatsiyaga qarab o'zgaradi. Har bir uchirish yoki kirish uchun umumiy to'lov 2026 yilda 30 000 dollardan oshmasligi, 2033 yilda 200 000 dollargacha oshishi va keyin inflyatsiyaga qarab o'zgarishi belgilanadi.

Landspace Zhuque-3 raketasini sinovdan o'tkazdi. Xitoyning yangi kosmik kompaniyasi Landspace juma kuni Zhuque-3 raketasi bilan orbital uchirishga intilayotgan bir paytda muhim statik yonish sinovini o'tkazdi, Space News xabar beradi. Zhuque-3 ning to'qqizta metan-suyuq kislorod dvigateli ketma-ket yonib, 45 soniya davomida ishladi, shu jumladan gimbal nazorati sinovlari ham o'tkazildi, so'ngra rejalashtirilganidek o'chirildi. Muvaffaqiyatli sinov Zhuque-3 ning yaqinlashib kelayotgan birinchi parvozi va mamlakatning qayta foydalanish mumkin bo'lgan uchirish vositasi texnologiyasi uchun mustahkam poydevor yaratdi, dedi Landspace.

Falcon 9 dizayniga o'xshash... Juma kungi statik yonish sinovi Zhuque-3 ning bu yil keyinroq rejalashtirilgan birinchi parvozi uchun mo'ljallangan birinchi bosqichga o'xshash bir bosqichdan foydalanildi va yoqilg'ini yuklash, bakni bosim ostida ushlab turish, bosqichma-bosqich dvigatelni yoqish, barqaror holatda ishlash va dasturlashtirilgan o'chirishni o'z ichiga olgan to'liq yer usti uchirishni tayyorlash va yoqish ketma-ketligini qamrab oldi. Past Yer orbitasiga foydali yuk ko'tarish qobiliyati bir martalik foydalanilganda 21 metrik tonnani, birinchi bosqich qayta tiklanganda esa 18 300 kg gacha bo'ladi. Shu bilan birga, uchirish joyiga qaytganda (RTLS) 12 500 kg yukni LEOga olib chiqishi mumkin.

Kuiper uchirish uskuna muammosi tufayli bekor qilindi. United Launch Alliance va uning mijozi Amazon dushanba kuni tushdan keyin bekor qilingan Amazonning ikkinchi Project Kuiper missiyasini uchirishni uzoqroq kutishga majbur bo'ladi. "United Launch Alliance Atlas 5 551 raketasi Amazonning ikkinchi Project Kuiper missiyasi, Kuiper 2 ni olib uchishi, kuchaytirgich dvigateli ichidagi tozalash haroratining ko'tarilgani haqidagi muhandislik kuzatuvi tufayli kechiktirildi", dedi ULA bayonotida. "Jamoa uskunani baholaydi va yangi uchirish sanasini mavjud bo'lganda e'lon qilamiz."

Tezda VIFga qaytish... Seshanba kuni ULA Atlas V raketasini avtomobildagi azotni tozalash liniyasi bilan bog'liq muammoni hal qilish uchun o'zining Vertikal Integratsiya Ob'ektiga (VIF) qaytardi. Ushbu missiyadan tashqari, ULA Amazon tomonidan uning kosmik kemalari turkumini uchirish uchun sotib olingan yana oltita Atlas 5 raketasiga ega. Juma kuni ertalab holatiga ko'ra, ULA Kuiper 2 missiyasi uchun yangi uchirish sanasini belgilamadi, ammo bu keyingi hafta boshida sodir bo'lishi mumkin. (ElllPeaTea tomonidan taqdim etilgan)

Varda'ning keyingi uchirishida o'zining kosmik kemasi ishlatiladi. Varda Space Industries Kaliforniyadagi Vandenberg kosmik kuchlari bazasidan 21-iyun kuni uchirilishi rejalashtirilgan SpaceX rideshare missiyasida o'zining to'rtinchi kosmik kemasi W-4 ni uchirishga tayyorlanmoqda, Space News xabar beradi. Los-Anjelesda joylashgan startap orbitada farmatsevtika mahsulotlarini ishlab chiqaradi va ularni maxsus qayta kirish kapsulalari yordamida Yerga qaytaradi.

Endi Rocket Lab bilan ishlamaydi... Dastlabki uchta missiyasi uchun Varda kosmosdagi operatsiyalar uchun Rocket Labning Photon kosmik kemasidan foydalanish bo'yicha hamkorlik qilgan edi. Biroq, W-4 bilan Varda to'liq o'zida qurilgan birinchi kosmik kemasini debyut qilmoqda. Kompaniya missiyalar orasidagi vaqtni qisqartirish va avtomobillarni mijozlar talablariga moslashtirish uchun moslashuvchanlikni oshirish maqsadida dizayn va ishlab chiqarishni ichki jihatdan birlashtirmoqda. Varda vertikal integratsiyani operatsiyalarni kengaytirish uchun muhim deb qaror qildi. (MarkW98 tomonidan taqdim etilgan)

Vandenberg SpaceX g'arbiga aylandi. SpaceX tarixining dastlabki davrlaridagi hal qiluvchi voqealardan biri, 2005 yilda kompaniya Vandenberg kosmik kuchlari bazasida Falcon 1 raketasining birinchi muvaffaqiyatli sinov yonishini tugatgandan so'ng u yerdan samarali ravishda chiqarib yuborilganida sodir bo'ldi. Bu kompaniyani Tinch okeanidagi Kvayalein atolliga uzoq safarga chiqishga majbur qildi, so'ngra Florida shtatidagi Kanaveral burnida uchirish maydonchasini sotib oldi. SpaceX nihoyat o'n yil o'tib Vandenbergga qaytganida, u Falcon 9 raketasiga ega edi va endi jasur yosh kompaniya emas edi.

Falconlar tez-tez uchmoqda... Spaceflight Now xabariga ko'ra, dushanba kuni SpaceX Vandenberg kosmik kuchlari bazasidagi Space Launch Complex 4 East (SLC-4E) dan 200-chi umumiy orbital parvozni – 26 ta Starlink V2 Mini sun'iy yo'ldoshlari partiyasini uchirdi. SLC-4E dan oldingi 199 ta orbital uchirishlardan 131 tasi Falcon 9 raketalari edi. Maydon birinchi marta 1964 yil may oyida Havo Kuchlari G'arbiy Sinov Poligoni faollashtirilgandan so'ng, Atlas-Agena raketasi tomonidan egallangan edi. SpaceX hozirda SLC-6 ni ham Falcon 9 va Falcon Heavy raketalari uchun ishlatish bo'yicha ko'rib chiqish jarayonidan o'tmoqda. (EllPeaTea tomonidan taqdim etilgan)

Xitoy uchirishni to'xtatish tizimini sinovdan o'tkazdi. Xitoy seshanba kuni erta tongda Oy va Past Yer orbitasi missiyalari uchun mo'ljallangan yangi avlod ekipajli kosmik kemasi uchun muvaffaqiyatli uchirish maydonchasida to'xtatish sinovini o'tkazdi, Space News xabar beradi. Sinov tasvirlarida qochish tizimi Mengzhou kosmik kemasini yerdan tezda ko'tarib ketgani ko'rsatilgan. Taxminan 20 soniyadan so'ng, vosita oldindan belgilangan balandlikka yetdi. Qaytish kapsulasi qochish minorasidan ajralib chiqdi va uning parashyutlari muvaffaqiyatli ochildi. Xitoy bu yil oxirida maksimal dinamik bosimda parvozda qochish sinovini o'tkazishni rejalashtirmoqda.

Endi raketaga bog'liq emas... Agentlikning ma'lumotlariga ko'ra, Mengzhou Shenzhou tomonidan qo'llanilgan "raketa to'xtatishni boshqaradi, kosmik kema ekipajni qutqaradi" an'anaviy modelidan Mengzhou kosmik kemasi ham to'xtatish nazorati, ham ekipaj xavfsizligi uchun to'liq javobgarlikni o'z zimmasiga oladigan tizimga o'tmoqda. "Ushbu sinovning muvaffaqiyati kelajakdagi ekipajli Oy missiyalari uchun muhim texnik poydevor yaratadi", deyiladi Xitoy bayonotida. "Long March 10 uchirish vositasi va Oyga qo'nuvchi apparat kabi tegishli kosmik kemalarni ishlab chiqish ishlari barqaror davom etmoqda va rejalashtirilganidek keyingi sinovlarga o'tadi." (EllPeaTea tomonidan taqdim etilgan)

Yana bir Starship kutilmaganda portladi. SpaceX'ning keyingi Starship raketasi chorshanba kuni kechqurun Janubiy Texasda yer usti sinovi paytida portladi, bu so'nggi oylarda uchta ketma-ket muvaffaqiyatsizlikni engishga qiynalayotgan dasturga yana bir zarba bo'ldi, Ars xabar beradi. Texasning Starbase shahridagi SpaceX raketa ishlab chiqarish kompleksida kechqurun sodir bo'lgan portlash keyingi Starship sinov parvozida uchirilishi rejalashtirilgan yuqori bosqichni yo'q qildi. Kuchli portlash SpaceX'ning Starship zavodi va uchirish maydonchalaridan bir necha mil uzoqlikda joylashgan Massey's Test Site atrofida yong'inlarni keltirib chiqardi.

Katta anomaliya... SpaceX kompaniya inventaridagi 36-raqamli Starship raketasi statik yonish sinovi uchun oltita Raptor dvigatelini yoqishga tayyorlanayotgan paytda "katta anomaliyani boshdan kechirganini" tasdiqladi. Ushbu ushlab turish sinovlari odatda Starship uchirish kampaniyasining yakuniy bosqichlaridan biri bo'lib, shundan so'ng SpaceX raketani uchirish maydonchasiga ko'chiradi. Kompaniya keyinchalik nosozlik avtomobilning yuqori qismida joylashgan kompozit o'ralgan bosimli idish (COPV) tufayli bo'lishi mumkinligini aytdi. Payshanba kuni havo orqali olingan videolar sinov maydonchasidagi shikastlanish sezilarli, ammo ta'mirlanmaydigan darajada emasligini ko'rsatdi. (Tfargo04 tomonidan taqdim etilgan)

ArianeGroup qayta foydalanish mumkin bo'lgan dvigatel loyihasiga rahbarlik qiladi. Fransiya kosmik agentligi CNES seshanba kuni ArianeGroup'ni yuqori tortish kuchiga ega qayta foydalanish mumkin bo'lgan raketa dvigatelini ishlab chiqish loyihasiga rahbarlik qilish uchun tanlaganini e'lon qildi, European Spaceflight xabar beradi. ASTRE (Advanced Staged-Combustion Technologies for Reusable Engines) loyihasiga SiriusSpace va Pangea Aerospace ham hissa qo'shadi.

Kompaniya sinash va o'rganish yondashuvini qo'llaydi... Loyiha 200 dan 300 tonnagacha tortish kuchi ishlab chiqarishga qodir bo'lgan to'liq oqimli bosqichli yonish metan-kislorodli qayta foydalanish mumkin bo'lgan raketa dvigatelini ishlab chiqishni maqsad qilgan bo'lib, bu uni SpaceX Raptor dvigateli bilan taxminan bir sinfga joylashtiradi. Agentlikning ma'lumotlariga ko'ra, loyihaning maqsadi "Fransiya va Yevropa kosmik sanoatini strategik ilovalar uchun yangi imkoniyatlar bilan ta'minlash"dir. (EllPeaTea tomonidan taqdim etilgan)

Keyingi uchta uchirish

21-iyun: Falcon 9 | Transporter-14 | Vandenberg Kosmik Kuchlari Bazasi, Kaliforniya | 21:19 UTC

22-iyun: Falcon 9 | Starlink 10-23 | Kanaveral Burnu Kosmik Kuchlari Stansiyasi, Florida | 05:47 UTC

23-iyun: Atlas V | Project Kuiper KA-02 | Kanaveral Burnu Kosmik Kuchlari Stansiyasi, Florida | 10:54 UTC