Narkokartel FQB amaldorining telefonini buzib, informatorlarni kuzatib, o‘ldirgan

Meksikaning Sinaloa narkokarteli, "El Chapo" laqabli jinoyat olamining eng yirik shaxslaridan biri Joaquín Guzmán ishini tergov qilgan FQB (Federal Qidiruv Byurosi) rasmiyining telefonini buzgan. Bu harakat, Adliya Departamenti tomonidan yaqinda e'lon qilingan hisobotga ko'ra, "potensial manbalarni yoki hamkorlik qiluvchi guvohlarni qo'rqitish va/yoki o'ldirish" maqsadida olib borilgan keng ko'lamli kuzatuv kampaniyasining bir qismi bo'lgan.
Adliya Departamenti hisobotiga ko'ra, kartelga aloqador shaxsning ta'kidlashicha, ularning yuqori rahbariyati tomonidan yollangan xaker "mobil telefonlar va boshqa elektron qurilmalarni ekspluatatsiya qilish bilan bog'liq keng ko'lamli xizmatlarni" taklif qilgan. Bu yollanma xaker kartel uchun "qiziqish uyg'otgan shaxslar"ni, jumladan FQBning yuridik attashesini kuzatgan. U attashening mobil telefon raqami orqali uning telefonidan amalga oshirilgan va qabul qilingan qo'ng'iroqlar, shuningdek, geolokatsiya ma'lumotlariga ega bo'lgan.
"FQB ma'lumotlariga ko'ra, xaker Meksika shahridagi kamera tizimidan ham foydalanib, attasheni shahar bo'ylab kuzatgan va uchrashgan shaxslarni aniqlagan", — deyiladi juda ko'p qismi tahrirlangan hisobotda. "Ish bo'yicha agentning so'zlariga ko'ra, kartel bu ma'lumotlardan potentsial manbalarni yoki hamkorlik qiluvchi guvohlarni qo'rqitish va ba'zi hollarda o'ldirish uchun foydalangan." Hisobotda xaker qanday texnik vositalardan foydalangani aniq tushuntirilmagan.
Ekzistensial tahdid
Hisobotda qayd etilishicha, 2018 yildagi ushbu hodisa FQBning so'nggi o'n yilliklarda duch kelgan "keng tarqalgan texnik kuzatuv" (Ubiquitous Technical Surveillance – UTS) tahdidlarining ko'plab misollaridan biri hisoblanadi. UTS atamasi "odamlarni narsalar, voqealar yoki joylar bilan bog'lash maqsadida ma'lumotlarni keng ko'lamli yig'ish va tahlil usullarini qo'llash" sifatida ta'riflanadi. Hisobotda UTSning beshta asosiy vektori aniqlangan, jumladan: vizual va fizik kuzatuv, elektron signallar orqali kuzatuv, moliyaviy ma'lumotlar, sayohat ma'lumotlari va onlayn kuzatuv.

Hisobot mualliflarining ta'kidlashicha, UTS tahdidi uzoq vaqtdan beri mavjud bo'lsa-da, tijoriy maqsadlarda mavjud bo'lgan xakerlik va kuzatuv vositalaridagi so'nggi yutuqlar bunday kuzatuvni kamroq texnik bilimga ega bo'lgan davlatlar va jinoiy tashkilotlar uchun ham osonlashtirmoqda. FQB va Markaziy Razvedka Boshqarmasi (CIA) ichidagi manbalar bu tahdidni "mavjudlikka tahdid" (existential threat) deb ataganlar.
UTSning FQB tergovlariga tahdid soluvchi ikkinchi misoli uyushgan jinoiy guruh rahbarining o'z xodimlaridan birini informatorlikda gumon qilishi bilan bog'liq. Gumonni tasdiqlash maqsadida, guruh rahbari gumon qilingan xodimning uyali telefonining qo'ng'iroqlar ro'yxatini huquq-tartibot idoralari bilan bog'liq bo'lishi mumkin bo'lgan telefon raqamlarini topish uchun tekshirgan.
UTS tahdidining uchinchi misoli tijorat ma'lumotlar brokerlari tomonidan to'plangan kredit yoki debet karta tranzaksiya hisobotlaridan foydalanishdir. "Garchi bu ma'lumotlar anonimlashtirilgan bo'lsa-da, 2015 yilda Massachusets Texnologiya Instituti tadqiqotchilari atigi to'rtta tranzaksiya ma'lumoti bilan karta egasini 90% hollarda aniq aniqlash mumkinligini aniqladilar", — deb yozgan hisobot mualliflari. Qolgan UTS tahdidlari misollari esa hisobotning ommaviy versiyasidan maxfiylashtirilgan.
2022 yilda FQB e'lon qilgan memorandumda tahdidga javob "notekis va nomuvofiq" deb baholangan edi. Unda FQB bo'ylab o'qitishni yaxshilashga chaqiriqlar qilingan. So'nggi hisobotda esa 2022 yilgi memorandumdan keyin joriy qilingan protseduralar yetarli emasligi qayd etilgan. Shuningdek, so'nggi yillarda FQB ma'lumotlarining buzilishi (data breach) ham UTS harakatlariga yordam berganligi ta'kidlangan. Hisobotda bunday buzilishga qanday javob berish bo'yicha FQB siyosat va protseduralarida "bo'shliqlar" borligi aytilgan. Ma'lumotlar buzilishi va unga berilgan javob haqidagi tafsilotlar jamoatchilik hujjatidan olib tashlangan.
Hisobotda quyidagi choralar ko'rilishi tavsiya etilgan:
1. Aniqlangan barcha UTS zaifliklarini, shu jumladan "Case Anatomiyasi"da belgilangan zaifliklarni o'zining yakuniy UTSni bartaraf etish rejasiga sinchkovlik bilan hujjatlashtirish va kiritish.
2. O'zining UTS Strategik rejasini yakunlash, u butun tashkilot bo'ylab turli UTS harakatlarini muvofiqlashtirish va UTS keltirib chiqaradigan rivojlanayotgan xavflarni bartaraf etish uchun mavjud resurslardan foydalanish strategiyalarini o'z ichiga olishi kerak. Bundan tashqari, yangi Strategik reja FQB rasmiylari aniq va aniq UTS bilan bog'liq siyosatlarga ega bo'lishini ta'minlash uchun vakolatga ega bo'lgan holda identifikatsiya qilinishini ta'minlashi lozim.
3. Keng ko'lamli, UTS bilan bog'liq hodisalarga muvofiqlashtirilgan javobni ta'minlash uchun aniq vakolat liniyasini belgilash.
4. O'zining ilg'or UTS bilan bog'liq trening modullari mavjudligini yanada kengaytirish imkoniyatlarini baholash va barcha xodimlar rivojlanayotgan UTS tahdidini bartaraf etish uchun zarur bo'lgan asosiy va ilg'or ko'nikmalar bo'yicha yetarli darajada o'qitilganligini ta'minlash uchun qo'shimcha zarur choralar ko'rish.
Meksika narkokartellari uzoq vaqtdan beri huquq-tartibot idoralari rasmiylarini kuzatish va o'zlarining ichki faoliyatini yashirish uchun murakkab texnik vositalardan va texnologiyalardan foydalanib keladi. Jumladan, ularning shifrlangan telefon tarmoqlari ham avvalroq huquq-tartibot idoralari tomonidan buzilgani ma'lum qilingan edi.