Honda 'hopper' bilan raketasozlikka jiddiy kirishdi

Honda Motor Company tadqiqot va ishlanmalar bo‘limi tomonidan ishlab chiqilgan eksperimental qayta foydalaniladigan raketa seshanba kuni Yaponiyaning shimolida joylashgan avtomobil ishlab chiqaruvchisining sinov maydonchasida qariyb 270 metr balandlikka ko‘tarilib, so‘ngra o‘ta aniqlik bilan qo‘ndi.
Bu yutuq unchalik katta tuyulmasligi mumkin, ammo unga to‘g‘ri baho berish muhim. Honda’ning bu sinov raketi AQSh va Xitoydan tashqarida bunday parvozni amalga oshirgan birinchi prototip raketadir. Bu esa qayta foydalaniladigan uchirish vositasini yaratish uchun asos bo‘lishi mumkin bo‘lgan vertikal ko‘tarilish va vertikal qo‘nish texnologiyasini namoyish etdi.
Honda’ning seshanba kungi e’loni kutilmagan bo‘lsa-da, kompaniya ilgari ham raketalar haqida gapirgan edi. 2021-yilda Honda rasmiylari kamida ikki yil davomida raketa dvigateli ustida ish olib borishganini ma’lum qilgan edi. O‘sha paytda, rasmiylar kichik sun’iy yo‘ldosh uchirish vositasi Honda’ning rivojlanish rejalarining bir qismi ekanligini aytishgan.
Honda 2021-yilda aytib o‘tgan raketa 1 metrik tonnagacha foydali yukni Yerning past orbitasiga olib chiqa olardi. Hozirda Honda ushbu uchirish bozori sektorini nishonga olayotgani aniq emas. Kompaniya rasmiylari 2025 yoki 2026-yilgacha ichki rivojlanish ishlarini qo‘llab-quvvatlashga va’da berishgan, shundan so‘ng ular loyihani yakunlash va ishchi raketani ishlab chiqarish bo‘yicha "ma’qullash" yoki "rad etish" qarorini qabul qilishi kerak edi.
Kim kutgan edi buni?
Honda qariyb to‘rt yil oldingi qisqa muddatli media shov-shuvidan keyin raketa loyihasi haqida jim edi. Bu seshanba kuni o‘zgardi, Honda eksperimental qayta foydalaniladigan raketaning muvaffaqiyatli uchirilishi va qo‘nish sinovini e’lon qildi.
Honda R&D Company tomonidan ichki imkoniyatlar bilan ishlab chiqilgan raketa Yaponiyaning asosiy orollarining eng shimolidagi Xokkaydo janubi-sharqidagi kompaniya sinov maydonchasidagi poydevordan vertikal ravishda ko‘tarildi. Avtomobil taxminan 271 metr (890 fut) balandlikka yetdi. Honda ma’lumotlariga ko‘ra, raketa yaqin atrofdagi qo‘nish nuqtasiga tushib, belgilangan joydan atigi 37 santimetr (15 dyuym) uzoqlikda o‘zining to‘rtta qo‘nish tayanchiga o‘rnashdi.
Bundan tashqari, raketa uchish uchun to‘rtta qo‘nish tayanchiga tayanib turdi, so‘ngra osmonga ko‘tarilayotganda qo‘nish uskunasini tortib oldi. Eng yuqori nuqtasida, avtomobil SpaceX’ning qayta foydalaniladigan Falcon 9 va Super Heavy kuchaytirgichlarida qo‘llanilganlarga o‘xshash aerodinamik qanotlarni kengaytirdi. Yerga yetib kelishidan bir necha daqiqa oldin, raketa qanotlarni fyuzelyajiga yig‘ib, qo‘nish uchun to‘rtta qo‘nish tayanchini joylashtirdi. Parvoz taxminan 57 soniya davom etdi.
Honda bayonotida, bu birinchi uchirish va qo‘nish sinovi "raketaning qayta foydalanilishining asosiy texnologiyalari, masalan, ko‘tarilish va tushish paytida parvoz barqarorligi, shuningdek, qo‘nish qobiliyatini" namoyish etganini aytdi. Honda raketaning kutilganidek ishlaganini ma’lum qildi va sinov parvozi videosini ham e’lon qildi:
Sinov raketa kichik o‘lchamli bo‘lib, balandligi 6.3 metrdan (21 fut) kamroq va diametri taxminan 85 santimetrni (2.8 fut) tashkil etadi. To‘liq yoqilg‘i bilan raketa taxminan 1312 kilogramm (2892 funt) og‘irlikda edi. Honda raketaning dvigatellari haqida gapirishdan o‘zini tiygan, ammo kompaniyaning sinov parvozi videosi suyuq yoqilg‘ida ishlaydigan dvigatellar kriogen yoqilg‘ilarni, ehtimol metan va suyuq kislorod aralashmasini iste’mol qilishini taxmin qilishga imkon beradi.
Bu Honda uchun yangi hudud, ammo avtomobil ishlab chiqaruvchisi 1946-yilda mototsikl kompaniyasi sifatida tashkil etilganidan beri bir necha bor o‘zini qayta tikladi. Honda 1963-yilda avtomobil ishlab chiqarishga o‘tdi, so‘ngra uning tadqiqot va ishlanma bo‘limi — hozir raketalar ustida ishlayotgan xuddi shu bo‘lim — 1986-yilda yashirincha samolyot loyihasini boshladi. Ushbu maxfiy loyiha 2003-yilda o‘zining birinchi parvozini amalga oshirgan HondaJet yengil biznes jetini yaratdi. Uchuvchilar va egalari HondaJet’ning eng yangi versiyalari uchun odatda ijobiy fikrlar bildirishgan.
"Honda qayta foydalaniladigan raketalar bo‘yicha tadqiqotlarimizda, ushbu muvaffaqiyatli uchirish va qo‘nish sinovini yakunlagani bilan yana bir qadam oldinga siljiganidan mamnunmiz. Raketa tadqiqotlari Honda’ning texnologik imkoniyatlarini oshirishga yordam beradigan mazmunli urinish deb hisoblaymiz", — deydi Honda’ning global bosh direktori Toshihiro Mibe press-relizda.
"Honda yangi qiyinchiliklarni o‘z zimmasiga olishda davom etadi — nafaqat mijozlarimizga mahsulotlarimiz orqali turli xizmatlar va qadriyatlarni taklif qilish, atrof-muhit va xavfsizlik muammolarini hal qilish bilan birga, balki odamlarning vaqtini va joyini yanada yoqimli qiladigan yangi qadriyatlarni yaratishda davom etadi", — deydi Mibe.
Honda ishtirokidagi boshqa kosmik loyihalar Yaponiyaning kosmik agentligi va Toyota o‘rtasidagi hamkorlikda ishlab chiqilgan bosimli ekipajli Oy roverini o‘z ichiga oladi. Honda roverni doimiy ravishda quyosh nuri va suvdan kislorod, vodorod va elektr energiyasini ishlab chiqarish uchun qayta tiklanadigan energiya tizimi bilan ta’minlashga rozi bo‘lgan.
Borish yoki bormaslik?
Honda o‘zining uchirish vositasi "hali fundamental tadqiqot bosqichida" ekanligini va kompaniya raketa dasturini tijoratlashtirish bo‘yicha hali hech qanday qaror qabul qilmaganini aytdi. Shunga qaramay, Honda 2029-yilgacha suborbital uchirishni amalga oshirish yo‘lida ekanligini ta’kidladi.
Kompaniya raketa ishlab chiqishga qancha sarf qilganini oshkor qilmadi. Honda’ning sinov raketi SpaceX vertikal qo‘nish namoyishlari uchun ishlatgan shunga o‘xshash prototip kuchaytirgichlarga qaraganda kichikroq, shuning uchun muhandislar samarali uchirish vositasini yaratish uchun dizaynni kengaytirishlari kerak bo‘ladi.
Ammo seshanba kungi sinov Honda’ni orbital parvozni ko‘zlagan qayta foydalaniladigan raketa-sakkoklarni uchirgan kompaniyalar eksklyuziv klubiga kiritdi, ular orasida SpaceX, Blue Origin, Stoke Space va bir qancha Xitoy startaplari bor. Shu bilan birga, Yevropa va Yaponiya kosmik agentliklari Themis va Callisto deb nomlangan ikkita qayta foydalaniladigan raketa-sakkokni moliyalashtirgan. Bir necha yillik kechikishlardan so‘ng, bu raketalarning hech biri hali uchirilmagan.
2019-yilda Honda rahbariyati raketa loyihasini ma’qullashdan oldin, kompaniyaning bir guruh yosh muhandislari kompaniyaning yonish va boshqaruv texnologiyalaridagi tajribasini uchirish vositasiga qo‘llashni taklif qilishgan. Honda rasmiylari avtomobil ishlab chiqaruvchisi "o‘z raketalari bilan sun’iy yo‘ldoshlarni uchirish orqali odamlarning kundalik hayotiga ko‘proq hissa qo‘shish salohiyatiga ega" deb hisoblaydi.
Kompaniya seshanba kungi press-relizida Honda tomonidan qurilgan raketa global isish va ekstremal ob-havo hodisalarini monitoring qilish uchun Yer monitoringi sun’iy yo‘ldoshlarini va keng maydonli aloqalar uchun sun’iy yo‘ldosh turkumlarini uchirishi mumkinligini ta’kidladi. Xususan, kompaniya avtomobillar, samolyotlar va boshqa Honda mahsulotlarida ulangan funksiyalarni yoqishda sun’iy yo‘ldosh aloqalarining muhimligini qayd etdi.
"Ushbu bozor muhitida Honda qayta foydalaniladigan raketalarni barqaror transportga erishishga hissa qo‘shishiga ishonch bildirgan holda, turli mahsulotlar va avtomatlashtirilgan haydash tizimlarini ishlab chiqishda to‘plangan Honda texnologiyalaridan foydalangan holda qayta foydalaniladigan raketalarni ishlab chiqishning texnologik qiyinchiligini o‘z zimmasiga olishni tanladi", — deydi Honda.
Yaponiyaning eng yirik avtomobil kompaniyasi Toyota ham uchirish biznesiga sarmoya kiritgan. Yaponiyaning kosmik startapi Interstellar Technologies yanvar oyida Toyota’dan 44 million dollarlik sarmoya olganini e’lon qildi. Ikki firma orbital darajadagi raketalarni ommaviy ishlab chiqarish uchun zavod tashkil etish maqsadida Toyota’ning avtomobil ishlab chiqarish formulasidan foydalanish uchun ittifoq tuzganliklarini aytishdi. Interstellar bir qancha zondlash raketalarini uchirgan, ammo hali orbital uchirish moslamasini qurmagan.
Yaponiyaning asosiy raketa ishlab chiqaruvchisi Mitsubishi Heavy Industries ham Yaponiya sanoatining giganti, ammo u bir yilda oltitadan ortiq kosmik missiyani uchirmagan. MHI’ning eng yangi raketa H3 2023-yilda debyut qildi, ammo u to‘liq bir martalik foydalanishga mo‘ljallangan.
Yaponiyaning ikkinchi yirik avtomobil ishlab chiqaruvchisi Honda endi o‘z o‘yinini boshlamoqda. Avtomobil kompaniyalari faqat bir marta ishlatiladigan vositalarni ishlab chiqarishga odatlanmagan.